פורסם על ידי: עדי נחום | 22/06/2008

'הללויה' – אירוע חנוכת גשר המיתרים

'הללויה' – אירוע חנוכת גשר המיתרים, מופע ענק של תאורה וצבע.
האירוע במעמד:
מר שאול מופז, סגן ראש הממשלה ושר התחבורה והבטיחות בדרכים.
מר אורי לופוליאנסקי, ראש העיר ירושלים.
בהשתתפות:
דוד ד'אר, דודו פישר, תיזמורת סימפונט רעננה, ישי לפידות,אריק דוידוב, מורנו ארמוזה, מקהלת פרחי ירושלים, להקת מחולה, אמני רחיפה ואקרובטיקה.
– המופע ישלב מולטימדיה וזיקוקין.
– המופע יתקיים ביום רביעי כ"ב בסיון, 25.6.2008 למרגלות גשר המיתרים וברחובות הסמוכים לו.
– כניסת קהל למתחם החל מהשעה 18:00
פתוח לקהל הרחב, כניסה חופשית!

https://i1.wp.com/www.jerusalem.muni.il/jer_sys/publish/files/562814312.jpg

הצורך בגשר
במהלך שנת 2009, תחל לנוע ברחובות ירושלים הרכבת הקלה. הרכבת הקלה עומדת להיות חלק בלתי נפרד מן הרחוב הירושלמי, לשנות את פניו ולהפיח בו חיים חדשים. עם זאת, בכל הנוגע לכניסה לעיר, התברר למתכנני תוואי הרכבת, כי השילוב בין תנועת כלי הרכב הקיימת כיום בצומת הרחובות ירמיהו, הרצל ויפו לבין הרכבת הקלה, הינו בלתי אפשרי כבר במצב התחבורה כיום, ועל אחת כמה וכמה בעתיד. עומסי התנועה בצומת ההומה, חייבו את המתכננים למצוא פתרון חלופי לרכבת – מתחת למפלס התנועה של הצומת דרך מנהרה או מעליו על גבי גשר. שתי החלופות תוכננו בקפידה. חלופת המנהרה התבררה כבלתי מתאימה – הן בשל קיומן של מנהרות בגין הסמוכות, והן בשל המפגע האורבני שהיתה יוצרת מנהרה באזור. תכנון הגשר עורר דיון תכנוני מרחיק ראות – האם לבחור בפתרון הפונקציונלי של גשר עילי שיחלוף מעל לעיר או לנצל את ההזדמנות האורבנית ליצירת סמל אדריכלי בעל משמעות באזור הכניסה לירושלים. גשר המיתרים, הצעתו של האדריכל הבינלאומי סנטיאגו קלאטרווה, נבחר בהיותו שילוב יוצא דופן בין חזון אדריכלי מרהיב לבין פתרון תחבורתי והנדסי לצרכי התחבורה של בירת ישראל.

האתגר הבא: מה אומרים לילדים?!
אחד מקהלי היעד העיקריים של הרכבת הקלה הינם ילדי בתי הספר והת"תים אשר חוצים את ירושלים לארכה ולרחבה בדרך למוסדות הלימוד השונים. בירושלים לומדים היום למעלה מ 220 אלף תלמידים בכיתות א' – י"ב ובחינוך העצמאי. חלקם הגדול נעזר בתחבורה הציבורית על מנת להגיע לבית הספר וממנו, ומהווה את אחד מקהלי היעד המרכזיים של התחבורה הציבורית בירושלים. מערך ההסברה של הרכבת הקלה מגיע אליהם כבר היום, כדי להכין אותם למהפכה התחבורתית שמחכה להם בעוד שנים ספורות. הילדים הם השגרירים הטובים ביותר לקהילה כולה – הם לומדים מהר יותר, ומסייעים לכל הסובבים אותם להסתגל לשינוי שחל סביבם.
בחמש השנים האחרונות מקיים תחום ההסברה וקשרי קהילה בתכנית אב לתחבורה ירושלים מגוון פעילויות בתחומים שונים – וביניהן קורסים למורים, ימי עיון לתלמידים ופעילות חווייתית לילדים בנושא הרכבת במוזיאון המדע ע"ש בלומפילד בירושלים. בימים אלה יוצא לאור עיתון ייחודי ומרהיב, אשר הופק באמצעות עיתון הילדים והנוער "ראש גדול", בעריכתה של ד"ר זוהר גורי. העיתון, המיועד לילדי כיתות ד'-ו', מציג את פרויקט הרכבת הקלה 'בגובה העיניים' של הקוראים הצעירים, ומזמין אותם ליטול חלק בהרפתקה הגדולה של שינוי פני התחבורה בירושלים. באמצעות העיתון ילמדו ילדי ירושלים אודות הרכבת עצמה, ואודות מפת התחבורה החדשה בירושלים. העיתון יחולק חינם בכל בתי הספר בירושלים.

שלבי הקמת הגשר
שלב 1: ייצור חלקי הגשר. חלקי גשר המיתרים העשויים מפלדה מיוצרים במקביל במפעלי כור מתכת שבחיפה ובמפעלי צ'ימולאי שבאיטליה.
שלב 2: הקמת הכְּבָשִׁים. כִּבְשֵׁי העלייה לגשר מוקמים משני צדי הצומת.
שלב 3: הובלת חלקי הגשר לירושלים 10 מתוך 12 ההובלות המתוכננות כבר בוצעו: משאיות ענק מובילות את חלקי גשר המיתרים לירושלים במבצע תעבורה לילי ומורכב.
שלב 4: חלקי הגשר מונחים על תמיכות זמניות, וממתינים לייצובם על ידי מיתרי הפלדה.
שלב 5: עובדים על הגובה. תורן הגשר, בגובה של 118 מטרים, מונף אל-על על ידי המנוף הגבוה ביותר בארץ.
שלב 6: מותחים את המיתרים. 66 מיתרי הגשר, בעובי 50 מ"מ כל אחד, נמתחים מראש התורן אל חלקי הגשר השונים.
שלב 7: בדיקות אחרונות. התמיכות הזמניות מוּסָרוֹת, והגשר עובר תקופת הרצה בה הוא נבחן בתרחישים שונים בטרם ייעשה בו שימוש.
שלב 8: נסיעת הבכורה. הרכבת הקלה יוצאת לדרכה על גבי גשר המיתרים – שער הכניסה החדש לירושלים.

עובדות ומספרים על גשר המיתרים
את גשר המיתרים בירושלים, בעל צורת הנֵבֶל, עיצב קלאטרווה בהשראת הפסוק "הַלְלוּהוּ בְּנֵבֶל וְכִנּוֹר" (תהלים ק"נ). הנֵבֶל, כלי הנגינה המזוהה עם דוד המלך מייסד העיר ירושלים, יהיה לאחד מסמליה האדריכליים של ירושלים. ארבעה סוגים עיקריים של חומרים משמשים לבניית הגשר: פלדה ובטון למבנה הנושא, ואבן וזכוכית לחיפוי ולריצוף. היסודות המרכיבים את הסיפון ואת מבנה המִגדול, יוכנו ביציקה בלוחות פלדה מעוגלים מרותכים יחדיו. הריצוף בנתיב הולכי הרגל שבסיפון הגשר, יהיה עשוי שכבות זכוכית. כל האזורים המיועדים להולכי רגל, מעבר לסיפון הפלדה, ייבנו אבן גרניט. מרבית רכיבי הבטון הגלויים בירכות יחופו באבן ירושלמית. תורן הגשר יתנשא לגובה 118 מטרים, וממנו ייתלו 66 מיתרים שיימתחו לאורך הגשר ויאזנו אותו. באמצעות טכניקת המיתרים, תיווצר תחושת ריחוף וקלילות של הגשר, שמשקלו למעלה מ-4,200 טונות.

* שטח הפרויקט – גשר, כבישים, כיכרות, פיתוח – 33,700 מ"ר.
* חומרים – בטון ופלדה לגשר,זכוכית ואבן למדרכים וחיפויים .
* עומס מירבי – 630 טון (ארבע רכבות, 786 נוסעים)
* משקל עצמי – 4500 טון פלדה.
* אורך כללי – 360 מ'.
* אורך גשר הפלדה – 160 מ'.
* אורך רמפות ונציבי בטון – 200 מ'.
* אורך מפתח נקי ללא עמודים – 140 מ'.
* מיסעה – רוחב 15 מ', קשתית בעלת 3 רדיוסים.
* חתך מיסעה – "אוניה" לרכבות, מדרך ומעקה להולכי רגל קונזוליים מזכוכית.
* תורן – גובה 118 מ', חתך משולש \ מרובע \ מעוין.
* כבלים – 70 יחידות, קוטר כל אחד 30-90 מ"מ, באורך כללי של כ-10,000 מ'.
* כלונסאות – כ-100 יחידות (מיקרופייל) בקטרים של עד 90 ס"מ ולעומקים עד 25מ'.
* קבלן ביצוע: שותפות רמט בע"מ \ כור מתכת בע"מ
* כ- 350 איש לוקחים חלק בייצור והקמת הגשר.

https://i0.wp.com/www.jerusalem.muni.il/imagedb/162883643.jpg

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

קטגוריות

%d בלוגרים אהבו את זה: